tisdag 27 maj 2014

Förvarings ABC


Planering och en logisk struktur är nyckeln för att få till bra förvaring. Här har jag sammanfattat hur jag går tillväga för att få ordning på saker.

1. Vad behöver du skapa förvaring till?Skapa överblick. Samla allt du vill förvara på ett ställe och skapa en bild över hur mycket som skall förvaras skapa sedan plats på det stället.
2. Hur hör sakerna ihop?Skapa olika gemensamma nämnare för sakerna. Resesaker, städsaker, hygien, årstid osv

3. Hur mycket utrymme har du och kan du skapa mer? När du har lagt ut alla dina saker så ser du hur mycket plats de kan tänkas ta. Räcker utrymmet du har tänkt att förvara dem i till? Om inte – kan du skapa mer utrymme genom att t ex sätta upp en extra hylla eller får du plats med en extra låda?
4. PrioriteraNär du har maximerat utrymmet är det dags att prioritera. Ibland får alla saker plats, ibland inte. Börja med att placera de viktigaste sakerna först tills du kommer till de minst viktiga – de kanske inte får plats och får förvaras någon annanstans…
5. Rensa utRensa ut sådant som inte används. Vill du sälja det? spara eller kasta?
6. Gör strukturen så tydlig som möjligt – märk uppMärk så mycket som möjligt jag använder mig av en dymo när jag märker.
7. Underhåll din förvaring
Gå igenom dina saker kontinuerligt kanske har en del ting fått en helt ny betydelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar