torsdag 26 september 2013

Kosa

Häromdagen lagade jag kosa för första gången. Kosa är en arabisk maträtt. Det är fyllda zucchinin. Inte vanliga zucchini som du hittar på Ica utan mini. Brukar finnas i grönsaksstånd eller orientaliska butiker. 

Så hör gick jag tillväga.
Först skalade jag bort det yttre skalet på mina zucchini med hjälp att ett vass matkniv. Sen gröpte jag ur dem med hjälp av en potatisskalare. Tig fram alla ingridenser.
Köttfärs
Kryddor
Krossadetomater
Kycklingbuljong
Ris
Tomat

Blandade ris köttfärs och kryddor. Hällde på de krossadetomaterna. Blandade allt väl och fyllde mina zucchinis. Gjorde iordning buljongen. Skar tomaterna och la dem på botten av kastrullen. Detta för att inget skulle fastna. Fyllde kastrullen och hällde på buljongen. Lät allt koka i dryga timmen. 
Det blev riktigt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar