torsdag 21 november 2013

Dolma/kosa

Recept på mina dolma och kosa. Fyllningen är densamma. Bara att jag fyller vindruvsblad och små Zuchini. Dem skall kokas på samma sätt.


Ingredienser 

500gram köttfärs
2,5 dl ris
kryddpeppar
salt
cumak
citronsyra
Mynta
röd chili
2 vitlöksklyfotr
kycklingbuljong
Krossade tomater en förpackning
2 tomater
Alla kryddor är efter smak. Svårt att säga mått
 Zucchinin gräver jag ur



 Jag häller alla kryddor,köttfärs,ris och krossade tomater i en bytta. Vitlöken river jag över
 Blandar allting väl
 Skär tomaterna och lägger dem i botten på kastrullen


Fyller Zucchinin och rullar dolmarna och placerar dem ovanpå tomaterna. Sedan häller jag på buljongen. Lägger en tallrik som tyngd och låter det koka på svag värme ca 90 minuter. Se till att det alltid finns vätska i kastrullen. Om buljongen kokar bort häll på ny hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar