måndag 13 juni 2011

Relationer

Har tänkt jag gör det rätt ofta. Jag sorterar och diskuterar i mitt lilla huvud och det är bara jag som ställer frågorna och som besvarar. Relationer är på tapeten just nu. Det kommer alltid vara då vi bygger större delen av vårt liv på relationer allafall gör jag det. För tillfället trivs jag rätt bra med de flesta av mina relationer. Kanske för att jag senaste året lärt mig att sortera och prioritera. Jag prioriterar och sorterar i mina relationer precis som jag gör i mitt egna liv, i mina egna beslut och mina val. Senaste året har jag vågat säga ifrån i relationer jag har mycket kvar att lära mig just nu är jag rätt stolt över hur långt jag har kommit. Och se vad det har lätt till?! Jo de relationer jag vill bygga på har blivit starkare av att jag vågar säga nej, säga ifrån och visa mig själv. Jag har lärt mig att relationer som inte fungerar får avslutas. Spelar ingen roll om relationen är med en nära vän eller en släkting, om du inte mår bra i relationen och det inte går att förändra är det bästa att avsluta.
  För mig är viktiga stolpar att prioritera mig själv, inte ta emot obefogad skit, ge och ta, och låt aldrig dig själv bli ner tryckt. Det finns en gräns för hur långt en diskussion kan gå. Sandlåde lekar överlåter jag till de dagis barn som inte lärt sig att komprimissa. Det viktigaste för mig i relationer är att se varandra, lyssna, ge och ta, acceptera och respektera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar